15 49.0138 8.38624 1 1 4049 1 http://www.notespomyslow.pl 300
theme-sticky-logo-alt

W szkoleniach zaufanie jest w 3D

Zastanawialiście się kiedyś jak wielką rolę w szkoleniach odgrywa zaufanie?

Ostatnio ten wątek przewija się u mnie w różnych kontekstach i okazuje się, że zaufanie pojawia się na wielu różnych płaszczyznach, bardzo wielowymiarowo i w różnym stopniu, bo jak w wielu różnych sytuacjach „to zależy…”.

 

Płaszczyzna numer 1

Osoby zapisując się na wybrane szkolenie wobec trenera, który prowadzić będzie sesję oraz względem prezentowanych treści  (i sposobu ich prezentowania).

Jako uczestnik ufam, że informacje, które są mi przekazywane są rzetelne i sprawdzone. Wierzę, że trener, będąc ekspertem w swojej dziedzinie, dokonał odpowiedniej selekcji tych informacji i nie zarzuci mnie ich natłokiem. Ufam zatem, że to, czym się zajmujemy podczas szkolenia, jest związane z celami szkoleniowymi, a nie tylko ma wypełnić czas zarezerwowany na sesję bo hasłowo i ogólnie można by to powiązać z tematem.

Jako osoba ucząca się mam nadzieję, że czas jaki poświęcam na naukę nie zostanie „zmarnowany”.

Ufam, że sam trener nie kreuje się na pseudo-eksperta. Chcę się uczyć od osób, które mają nie tylko wiedzę teoretyczną z danego tematu ale mogą również podzielić się praktycznym doświadczeniem, opowiedzieć o tym, co faktycznie się u nich sprawdziło, z drugiej strony pokazać błędy oraz płynące z nich wnioski.

Wierzę, że trener dobrał metody nauczania tak, aby jak najlepiej zaprezentować materiał, dając uczestnikom całe mnóstwo miejsca na ćwiczenia.

Ufam, że trener nie będzie z góry negatywnie oceniał moich prób podczas ćwiczeń. Mogę przecież czegoś nie wiedzieć. Coś może nie być dla mnie oczywiste, albo pewne kwestie są dla mnie po prostu i po ludzku trudne.

A jeśli uczestniczę w praktycznych ćwiczeniach, dzielę się swoimi przykładami, to chce aby to zostało w czterech ścianach sali szkoleniowej lub wirtualnego pokoju. Zasada Las Vegas w akcji – co zostaje powiedziane na sali szkoleniowej, zostaje na sali szkoleniowej.

Tak, wiem. Strasznie długa ta lista wymagań, ale ja to właśnie tak widzę. W drugą stronę nie jest wcale łatwiej i szybciej. Zmieniamy rolę i wskakujemy w buty trenera.

 

Płaszczyzna 2

Trener względem osób uczestniczących w szkoleniu

Nawiązując do tego, o czym mówiliśmy przed sekundą, jako trenerowi również zależy mi na trzymaniu się zasady Vegas, zwłaszcza jeśli mocno pracujemy na tzw. studium przypadku (case studies) i sama jako prowadzący podaję różne przykłady z życia wzięte.

Z jednej strony, jako trener, swoim zachowaniem buduje zaufanie grupy. Często jest ono również oparte o to, co uczestnicy szkolenia wiedzą o mnie za nim na szkolenie dotrą. Warto więc o to chociaż trochę zadbać.

Z drugiej strony, ufam, że osoby, które zapisały się na szkolenie i w nim uczestniczą, chcą faktycznie się w sesję zaangażować, pozwolić się prowadzić przez omawiany temat. Jako trener mogę dwoić się i troić ale jeśli grupa nie będzie chciała pracować to bardziej nam wszystkim bardzo trudno dotrwać do końca sesji.

Czysto subiektywnie, ja sama zdecydowanie wolę mieć na sali szkoleniowej mało osób, ale za to tych, które faktycznie przyszły z nastawieniem na rozwój. Szkolenia nie są dla mnie konkursem na to, kto będzie miał na sali więcej osób. Są po to, aby pomagać uczestnikom rozwijać określone kompetencje, a na siłę dużo się nie zdziała. Poza tym małe (a czasami wręcz kameralne grupy) to same plusy dla uczestników, którym mogę poświęcić więcej swojego czasu i uwagi.

Mając u uczestników ogromny kredyt zaufania, o którym mówiliśmy przy pierwszej płaszczyźnie, oczekuję również sprawiedliwej oceny swojej pracy i informacji zwrotnej po sesji. Nie wiem w jakim stopniu i czy w ogólne ta część opiera się na zaufaniu, może bardziej na szczerości, ale jest ważna i tak powinna być traktowana przez obie strony szkoleniowej gry.

Drodzy trenerzy i nauczyciele? Jak to u was z zaufaniem – gdzie najczęściej się pojawia?

 

Płaszczyzna 3

Uczestnik szkolenia wobec innych uczestników

Wracamy ponownie do roli uczestnika szkolenia, bo o ile nie uczestniczę w sesji jeden na jeden z trenerem, to obok siebie mam prawdopodobnie sporą gromadkę innych uczestników szkolenia. Z nimi zapewne również będę wchodziła w jakieś interakcje więc element zaufania też się pojawi. Gdzie?

Pierwsze, co przychodzi mi do głowy to wzajemny szacunek i zaufanie, że wszyscy będziemy przestrzegać ustalonych reguł, że będziemy przestrzegać kontraktu szkoleniowego.

Po drugie, ważne jest dla mnie jako uczestnika, podobnie jak dla trenera, zaangażowanie grupy w przygotowane dla nas aktywności. Ufam, że inne osoby będą angażowały się w ćwiczenia, a nie robiły je brzydko mówiąc „na odwal się”. Punkt szczególnie istotny jeśli, mój drogi współuczestniku sesji, jesteś ze mną w parze lub grupie, a ja naprawdę chcę ze szkolenia wyciągnąć maksimum dla siebie.

I ostatnia rzecz, o której chcę powiedzieć, to zaufanie, że nie przyszedłeś, drogi uczestniku, na sesję szkoleniową tylko po to, aby udowadniać całemu światu i trenerowi, że „Ty wiesz lepiej”. Nie mam nic przeciwko konstruktywnej dyskusji i wymianie doświadczeń, ale jeśli nie masz zaufania do trenera i cały czas pokazujesz, że coś jest bez sensu, to zastanów się proszę, po co się pojawiłeś. Może inni nie mają jeszcze takiej wiedzy lub doświadczenia jak ty – pozwól im je zdobyć. Albo jeśli wiesz już wszystko, spróbuj sam poprowadzić sesję szkoleniową i sprawdź jak to jest po drugiej stronie mocy.

Uczestnicy szkoleń bywają różni, to fakt. Wrócimy do tego tematu za krótką chwilę, w kolejnych postach.

 

Jak wy patrzycie na kwestię zaufania w szkoleniach?

 

POPRZEDNI WPIS
Priorytety – podsumowanie
NASTĘPNY WPIS
Świat Instant, czyli jak nie monitorować skrzynki e-mail 24/7

Uwielbiam ciastka i inne słodycze więc mój blog również wykorzystuje ciasteczkowe pliki (tzw. cookies). Korzystając ze strony notespomyslow.pl wyrażasz na to zgodę. Szczegóły

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki

Zamknij