15 49.0138 8.38624 1 1 4049 1 http://www.notespomyslow.pl 300
theme-sticky-logo-alt

Bo wyspać się trzeba umieć…

To, czy jesteś produktywny i czy pracujesz efektywnie danego dnia zależy od wielu czynników. Jest jednak coś, czego nie da się pominąć i bez czego wszystkie twoje inne starania na nic się nie zdadzą. Jeśli będziesz niewyspany, to choć byś próbował najlepszych sposobów zarządzania czasem zadaniami i zwiększania swojej efektywności, nie wygrasz ze swoim organizmem i zmęczeniem.

Dzisiaj więc w killku krótkich żołnierskich słowach, garść wskazówek na temat tego, co zrobić, aby dobrze się wyspać. Omówimy tylko jedną z dwóch kluczowych umiejętności związanych ze snem, a mianowicie zajmiemy się sztuką zasypiania. O tym, w jaki sposób dobrze się rano obudzić, porozmawiamy następnym razem. Zaczynajmy więc.

 

Regularne Godziny

Po pierwsze, zadbaj o regularność. Stałe godziny zasypiania i budzenia się zdecydowanie pomogą ci wysypiać się lepiej. Organizm potrzebuje określonej rutyny i szybko przyzwyczaja się do konkretnej pory zasypiania i wstawania.

Uwaga na weekendy!

Jeśli w weekend będziesz spał o wiele dłużej niż w tygodniu, niestety rozregulujesz swój system. Odczujesz to zapewne boleśnie w poniedziałek, kiedy znowu trzeba będzie wcześnie rano wstać. Po co więc w taki sposób się męczyć, skoro wystarczy w weekendy budzić się mniej więcej o tej samej porze, co w tygodniu?

 

Temperatura

Po drugie, zadbaj o odpowiednią temperaturę. Chodzi tutaj o temperaturę pomieszczenia, w którym śpisz. Podobno optymalna temperatura do spania to od 18 do 22 stopni Celsjusza. Możesz zadbać również o to, aby przed spaniem wywietrzyć pokój.

Uwaga na gorące kąpiele.

Kiedy ciało ma zapaść w sen, naturalnie obniża się jego temperatura. Jeśli więc lubisz gorące kąpiele, to nie licz na to, że zaraz po takiej kąpieli zaśniesz. Nastąpi to prawdopodobnie dopiero po około godzinie od jej zakończenia, kiedy temperatura ciała naturalnie zacznie spadać. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem wydaje się wieczorem zimny prysznic, ale nie każdy go lubi. Jeśli więc lubisz wylegiwać się w ciepłej wodzie w wannie, zadbaj o to, aby zrobić to co najmniej godzinę przed pójściem spać.

 

Ciemność

Po trzecie, zadbaj o światło, a właściwie o jego brak. Powinno się spać w całkowitych ciemnościach, naprawdę w całkowitych. Zaciągamy więc rolety oraz likwidujemy źródła jakiegokolwiek światła w sypialni (uwaga na elektroniczne zegarki, wyświetlające czas oraz na wszelkiego rodzaju inne elektroniczne gadżety, w których często migają różne diody).

Uwaga na sztuczne światło.

Sztuczne oświetlenie zakłóca nasz sen, bo to przez takie oświetlenie podnosi się w naszym organizmie poziom kortyzolu. Poza tym melatonina, czyli tak zwany hormon snu, zaczyna naturalnie wydzielać się w naszym organizmie dopiero wtedy, gdy zapada zmrok. Nie siedź więc niepotrzebnie do późnego wieczora. Jeśli po zapadnięciu zmroku poczujesz się zmęczony, warto położyć się wcześniej. Twój organizm daje ci znać, że pora na odpoczynek.

 

Jeśli chodzi o światło, zadbaj również o to, aby późnym wieczorem ograniczyć jak to tylko możliwe działanie tak zwanego światła niebieskiego, czyli takiego, które emituje twoja komórka, tablet czy laptop. Wieczorem zostaw elektroniczne gadżety na boku. Lepiej po prostu poczytaj książkę. Niebieskie światło hamuje bowiem wydzielanie melatoniny, o której umówiliśmy już wcześniej.

 

Całkowita ciemność, pozwala zregenerować się również oczom. Naprawdę daj im w nocy odpocząć od rażącego światła, szczególnie jeśli większość dnia spędzasz przed monitorem i  w pomieszczeniu ze sztucznym oświetleniem.

Proste ćwiczenie regenerujące oczy:

Chwilę ciemności możesz również wykorzystać w ciągu dnia, aby zregenerować oczy. Zamknij oczy i zasłoń je dodatkowo dłońmi, tak aby przed oczami zrobiło się całkowicie ciemno. Posiedź tak krótką chwilę, a kiedy ponownie otworzysz oczy, popatrz przez chwilę w dal. Potem możesz ponownie skupić się na monitorze lub papierach przed tobą.

 

Naprawdę zadbaj o to, aby dobrze się wysypiać.

Nie chodzi tylko o te standardowe siedem czy osiem godzin snu dziennie. Chodzi również o jakość twojego snu. Zadbaj o nią, a w ciągu dnia będziesz miał o wile więcej energii i chęci do działania.

 

 

POPRZEDNI WPIS
Nie przerwij łańcucha…
NASTĘPNY WPIS
Notes Pomysłów ma już roczek !

Uwielbiam ciastka i inne słodycze więc mój blog również wykorzystuje ciasteczkowe pliki (tzw. cookies). Korzystając ze strony notespomyslow.pl wyrażasz na to zgodę. Szczegóły

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki

Zamknij