Mity i przekonania związane z nauką – rusza nowa seria wpisów
Naukę da się polubić
Nauka i uczenie się są cały czas obecne w moim codziennym życiu. Zawodowo zajmuje się projektowaniem i tworzeniem scenariuszy e-learning oraz wszelkiego rodzaju materiałów szkoleniowych, a prywatnie sama cały czas czegoś się uczę. Mój wewnętrzny Learner to taki trochę mały nienasycony potwór, który cały czas chce coś czytać i czegoś się dowiadywać.
Mnie do nauki przekonywać nie musisz. Uwielbiam ten proces. Od umiejętności niewielkich lub zerowych do chwili, kiedy jestem w stanie wykonać jakieś konkretne zadanie. Ale czy Ty też tak masz? Nawet jeśli nie, to bardzo wierzę w to, że jesteś w stanie to zmienić. Jesteś w stanie polubić naukę i uczenie się.
Wiem, wiem, brzmi to teraz dziwnie. Może trochę śmiesznie.
Przekonania i mity o nauce
Tak sobie ostatnio pomyślałam, że bardzo często przed skuteczną nauką powstrzymują Cię
A) albo twoje przekonania na temat nauki,
B) albo mity, na temat uczenia się, w które wierzysz
No bo pomyśl sobie. Co tak naprawdę kojarzy ci się z nauką? 99% osób zacznie wymieniać a raczej negatywne skojarzenia. Nauka niestety, nad czym strasznie ubolewam, bardzo rzadko kojarzy się z czymś fajnym pozytywnym i ciekawym.
Z drugiej strony, ponieważ w szkole raczej mówią Ci, czego się uczyć, a nie w jaki sposób to robić, to uczysz się tak, jak robią to wszyscy dookoła i nie bardzo zastanawiasz się czy jest to skuteczne czy nie.
Nowy cykl wpisów na blogu
Pomyślałam sobie również, że warto zacząć cykl wpisów na blogu i porozmawiać właśnie na temat przekonań i mitów o uczeniu się. Przekonania można przecież zmienić, a w mity przestać ślepo wierzyć. Można zacząć działać lepiej.
Zaczniemy dzisiaj od jednego z mitów, ale pod koniec tego wpisu poproszę cię o trochę aktywności. Chcę tworzyć rzeczy, które będą dla Ciebie wartościowe i które będziesz mógł wykorzystać w praktyce. Dlatego na końcu tego wpisu poproszę cię o wypełnienie ankiety.
Ale najpierw zajmijmy się mitem.
Mit #1 – informacje wystarczy wrzucić do głowy
Zaczniemy dzisiaj od mitu pod tytułem „wystarczy, że nowe informacje wrzucę sobie do głowy„. W domyśle oczywiście idzie za tym przekonanie, że te informacje tam już zostaną i że bardzo łatwo będzie je z tej głowy wyciągnąć.
Bardzo lubimy myśleć o naszej głowie jak o pojemnej szafie, która jest super uporządkowana. O takiej szafie, która ma odpowiednie półeczki dedykowane każdemu tematowi. Jest takim schowkiem, do którego łatwo jest coś włożyć i z którego łatwo jest później coś wyciągnąć.
Taki porządek może być po części prawdą. Taki porządek może mieć w głowie prawdziwy ekspert z danej dziedziny. Ale nawet dla niego, na takich opisanych i uporządkowanych półeczkach niestety nauka się nie kończy.
Dlaczego? Ano dlatego że nowe informacje, które chcemy do tej naszej szafki wrzucić, o wiele łatwiej będzie nam zapamiętać jeśli połączą się z czymś co już tam jest, trochę tak jak kawałki puzzli. Jeśli połączymy nowe informacje z tym, co już wiemy, z jakimiś faktami czy liczbami, ciekawymi historiami itp., to zadzieją się dwie rzeczy.
- Po pierwsze, taka nowa informacja nie trafi tylko na jedną, pojedynczą półkę. Taka informacja może dostać kilka bardzo różnych etykietek, bo będzie łączyła się z różnymi rzeczami w twojej głowie, będziesz mieć z nią różne skojarzenia.
- Po drugie, duża liczba takich etykietek, pozwoli później szybciej taką informację z naszej szafy, czyli głowy wyciągnąć. Bo nie sztuką jest coś zapamiętać na krótką chwilę. Sztuką jest tak się tego nauczyć, aby zostało w głowie na dłużej, aby potem łatwo się do tej informacji dostać.
Antidotum na Mi1 #1
No dobra. To w jaki sposób poradzić sobie z tym naszym mitem uporządkowanej szafy i pojedynczych etykietek? W jaki sposób połączyć to, czego się aktualnie uczysz, z tym co już znasz?
Jest na to kilka sposobów:
- Możesz na przykład pobawić się metaforą. Podobnie jak ja dzisiaj porównuję ci zapamiętywanie informacji do układania rzeczy w szafie czy nadawania im etykietek. Sprawdź z jakimi innymi pomysłami, lub nawet codziennymi rzeczami, kojarzy ci się dana informacja. Spróbuj poszukać ciekawych historii związanych z tym, czego się teraz uczysz. Im bardziej coś jest nietypowe, im bardziej wywołuje emocje (na przykład szokuje), tym łatwiej jest to zapamiętać.
- Możesz również zadbać o to, aby sposób prezentowania informacji był różnorodny. Jeśli do tej pory tylko czytałeś informacje w podręczniku, to poszukaj jakichś filmików albo ilustracji (lub stwórz własną notatkę wizualną, bo podwójne kodowanie pomaga zapamiętywać). Może spróbuj posłuchać kogoś kto opowiada o danym temacie. Masz do dyspozycji filmiki na YouTube, możesz posłuchać audiobooka albo po prostu porozmawiać z kimś, kto uczy się tego samego przedmiotu.
- Możesz również sprawdzić, jakie najczęściej błędy popełniają osoby, które uczą się danego tematu albo próbują, podobnie jak ty, zdobyć nową umiejętność. O wiele lepiej uczyć się na błędach innych ;).
Podsumowując jednym zdaniem – ucząc się nowych rzeczy postaw na różnorodność, swoje zaangażowanie i analizowanie tego wszystkiego, co na dany temat już wiesz albo z czym dany temat ci się kojarzy.
- Różnorodność
- Zaangażowanie
- Łączenie informacji
Pomóż mi tworzyć wartościowe treści
Jeśli chcesz, aby kolejne wpisy były wartościowe dla Ciebie, odpowiedz na kilka pytań w ankiecie.
ANKIETA –> Wyzwania związane z nauką
Bardzo dziękuję !
0 KOMENTARZ