15 49.0138 8.38624 1 1 4049 1 http://www.notespomyslow.pl 300
theme-sticky-logo-alt

Jakim typem ucznia jesteś?

Zastanawialiście się kiedyś, co mają w głowie uczestnicy szkoleń?

Po co właściwie przyszli? Czego tak naprawdę oczekują od trenera i samej sesji?

I nie mówimy tutaj o celach szkoleniowych. Skoro ktoś jest na waszej sesji, to prawdopodobnie, no może z jednym wyjątkiem szkoleń obowiązkowych :), jest tu bo zainteresował go w jakiś sposób temat zajęć. O to „w jakiś sposób” będzie nam dzisiaj chodziło.

Oprócz tego, co faktycznie szkoleniem chcemy przekazać, jakich umiejętności nauczyć, są jeszcze oczekiwania uczestników co do sposobu przekazywania informacji, jest ich ogólne nastawienie do uczenia się, jest kwestia ich wcześniejszego doświadczenia oraz kwestia tego, czy szukają rozwiązania jakiegoś konkretnego problemu. Biorąc te wszystkie rzeczy pod uwagę, Julie Dirksen, autorka książki „Design for how people learn” stworzyła typologię uczniów. Chociaż książka bardzo mocno dotyczy projektowania scenariuszy e-learning, większość zawartych w niej treści z powodzeniem można odnieść również do szkoleń na sali.

Jak sama autorka podkreśla, osoby bardzo zmotywowane będą się uczyły, niezależnie od tego w jakiej formie dostaną wiedzę. Podobnie osoby niezmotywowane będą stanowiły wyzwanie nawet dla najlepszego nauczyciela czy projektanta szkoleń. Nie mniej jednak warto dobrze zastanowić się nad motywacją oraz nastawianiem uczniów, bo to pozwoli nam lepiej dla nich projektować materiały. Podejście jest wielowymiarowe, pod uwagę bierzemy bowiem kilka pytań:

  1. Dlaczego ta osoba jest na szkoleniu?
  2. Co chcą z tego szkolenia wynieść dla siebie?
  3. Czego zdecydowanie nie chcą?
  4. Co lubią? A to nie koniecznie to samo, co w kategorii „chcą”.

 

Przedstawiam wam zatem wesołą gromadkę person, czyli typowych przedstawicieli gatunku uczących się:

„Powiedz mi tylko to, co muszę wiedzieć”

  • Oczekuje trzymania się agendy
  • Będzie szczęśliwy mając listy zadań do wykonania
  • Zadowoli się szybkimi streszczeniami i najważniejszymi informacjami
  • Zupełnie nie zainteresowany twoimi opowieściami o z cyklu „miałem kiedyś taką sytuację…”

 


„Potrzebuję rozwiązać problem. Teraz!”

  • Bardzo zmotywowany (BARDZO)
  • Nie zainteresowany opowieściami i dygresjami
  • Uczy się metodą prób i błędów

 


„Tu jest tyle fajnych rzeczy”

  • Łatwo się rozprasza
  • Myśli, że robi kilka rzeczy na raz, ale w rzeczywistości jego uwaga przeskakuje z tematu na teamt
  • Skupia się tylko na krótką chwilę

 


„O! To jest ciekawe!”

  • Wnosi dużo motywacji w proces grupowy
  • Niepohamowana ciekawość
  • Bardzo zainteresowany twoimi opowieściami o z cyklu „miałem kiedyś taką sytuację…”

 


„To jest kurs obowiązkowy”

  • Prawdopodobnie musisz przekonać go, że przerabiany materiał mu się przyda
  • Ktoś, dla kogo ten materiał może się jednak okazać bezużyteczny
  • Motywują go zewnętrzne czynniki jak ocena czy zaliczenie

 


„Boję się zmiany”

  • „To wydaje się trudne”
  • „Zawsze robiliśmy to inaczej”
  • Musisz przekonać go, że zmianę da się wprowadzić i że będzie użyteczna
  • Potrzebuje czasu, aby się zaaklimatyzować i możliwości ćwiczenia w bezpiecznym środowisku

 


„Przecież ja już to wiem”

  • „Tak, tak tak…. o to coś nowego…. tak to już wiem…”
  • Nie potrzebuje całego tła sytuacyjnego i wprowadzenia
  • Naprawdę, ale naprawdę, nie ma ochoty przechodzić przez materiały dla początkujących
  • Szybko uczy się nowych rzeczy i wyłapuje niuanse

 

A co z tej typologii wynika dla trenerów?

Oprócz tego, że każdy z twoich uczniów będzie jednym z powyższych typów (niezła mieszanka, co?), to na pewno każdy z nich będzie zadawał sobie pytania „Co ja tu znajdę dla siebie”. Uczący się dorośli zawsze będą chcieli wiedzieć, dlaczego jakiś temat jest dla nich ważny. Ludzie, jeśli się uczą, to robią to w jakimś konkretnym celu, a po drugie chcą być w stanie swoją nową wiedzę w jakiś sposób wykorzystać.

 

Co z tego wynika dla uczących się?

Każdy z tych typów siedzi sobie w środku każdego z nas i uaktywnia się, jak to się potocznie mówi, w sprzyjających okolicznościach przyrody.

To fakt.

Natomiast, którym typem ucznia jesteś najczęściej?

Warto się nad tym zastanowić, bo zdecydowanie może Ci to pomóc w efektywnej nauce.

 

 

 

 

POPRZEDNI WPIS
Świat Instant, czyli jak nie monitorować skrzynki e-mail 24/7
NASTĘPNY WPIS
Work Clean, czyli ucz się organizacji od szefów kuchni

Uwielbiam ciastka i inne słodycze więc mój blog również wykorzystuje ciasteczkowe pliki (tzw. cookies). Korzystając ze strony notespomyslow.pl wyrażasz na to zgodę. Szczegóły

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki

Zamknij