15 49.0138 8.38624 1 1 4049 1 http://www.notespomyslow.pl 300 0

Dorosły uczeń potrafi się zmotywować, gdy…

Dzisiaj już piąty z serii wpisów o tym, w jaki sposób uczymy się jako dorośli, a konkretnie będziemy dzisiaj mówić o naszej motywacji do nauki.

Jak zmotywować dorosłych do nauki?

Oto pytanie, które bardzo często spędza sen z powiek wielu trenerom. Jeśli spojrzymy na “zwykłych” uczniów albo studentów, to dla nich szkoła albo uniwersytet jest takim miejscem, które z góry określa, że “tutaj właśnie się uczymy”. Jesteś w szkole, więc twoim zadaniem jest nauka. To, że jesteś w pracy, niekoniecznie jednak wiąże się z nauką i tutaj mamy spore pole do popisu jako trenerzy, jako projektanci szkoleń, jako deweloperzy scenariuszy online, jako całe działy edukacji.

Dorośli mają o wiele więcej obowiązków niż studenci czy uczące się dzieci, do tego dochodzi praca na cały etat i sporo innych rzeczy na głowie, wytworzenie więc poczucia celu w nauce jest często wyzwaniem. Wcześniejsze wpisy z cyklu “jak uczą się dorośli” pokazały nam już kilka sposobów motywowania dorosłego ucznia:

  • Po pierwsze, warto czerpać z tego, co dorosły uczeń już wie. Jak wspominaliśmy w jednym z poprzednich tekstów, dorosły zawsze przychodzi na szkolenie ze swoim bagażem doświadczeń i idealnie było by, gdyby trener zadbał o nadbudowanie dotychczasowej wiedzy.
  • Po drugie, szkolenie powinno nieść za sobą możliwość praktycznego wykorzystania nowych umiejętności lub nowo zdobytej wiedzy. Wtedy mamy o wiele większe szanse na zaangażowanie naszych dorosłych uczestników. Jeśli dostrzegają korzyści dla siebie, chętniej będą wykonywać ćwiczenia i korzystać z materiałów, jakie im dostarczymy.
  • Po trzecie, muszą wiedzieć po co się czegoś uczą. Każda sesja, każde pojedyncze ćwiczenie, każdy dostarczony materiał do przeczytania czy obejrzenia musi mieć jakiś cel i to najlepiej dobrze widoczny dla uczestników. No bo po co tracić czas na czytanie albo oglądanie czegoś, co albo mnie w ogóle nie interesuje, albo do niczego mi się nie przyda?

Więcej szczegółów na temat nauki dorosłych w poprzednich wpisach.

Dorosły uczeń musi wiedzieć “dlaczego”

Dorosły uczeń przychodzi z bagażem doświadczeń

Dorosły uczeń lubi swoją niezależność…

Dorosły uczeń podchodzi do nauki pragmatycznie


Dzisiaj chcę zaproponować jeszcze kilka innych sposobów na to, jak zwiększyć atrakcyjność materiałów szkoleniowych i jednocześnie zwiększyć swoją motywację do nauki.


Dzisiaj wyjątkowo temat ugryziony z punktu widzenia trenera / osoby projektującej szkolenia, natomiast jako dorośli uczniowie również możecie poniższe propozycje wykorzystać – szukajcie szkoleń i materiałów, które mają w sobie właśnie takie elementy, a nauka będzie zdecydowanie przyjemniejsza i bardziej efektywna.

Wykorzystuj w swoich materiałach przyjazny dla użytkownika interfejs, dobry i estetyczny design ekranów lub slajdów. Niestety często jeszcze spotykana “blacha tekstu” w prezentacji na pewno nie przysporzy ci fanów. Materiały szkoleniowe dla osób dorosłych powinny zdecydowanie wychodzić poza szablonowe prezentacje Power Point i odczytywane przez prezentera slajdy.

Proste zasady projektowania, które na zawsze zmienią twoje slajdy

Inne spojrzenie na slajdy i prezentację


Kolejnym elementem sprawiającym że bardziej nam się chce uczyć, jest dobra informacja zwrotna, ale nie tylko taka “dobrze / źle”. Po pierwsze, powinna pojawić się w miarę szybko, po drugie, dobrze jeżeli pokazuje konsekwencje wyborów, jakich ja jako uczeń przed chwilą dokonałem. Jeśli mam przed sobą symulację rozmowy z pracownikiem, wybieram, jedną z dostępnych opcji wypowiedzi, to raczej spodziewam się zobaczyć prawdziwą reakcję tego pracownika, a nie tylko “masz rację / wybrałeś dobrą odpowiedź”. A może ja chcę specjalnie wybrać tą “złą” i sprawdzić, co się dalej stanie… Takie rozgałęzione scenariusze to już chyba temat na osobny wpis, co wy na to?

Angażować uczniów pozwala również dobrze opowiedziana historia, nasz umysł uwielbia opowieści i anegdoty więc wszelkiego rodzaju storytelling na pewno dobrze się sprawdzi.


Co jeszcze można zrobić aby zwiększyć zaangażowanie i motywację do nauki?

  • Wykorzystać humor 🙂
  • Spersonalizować materiały, jeśli jest to możliwe
  • Podzielić cały materiał na mniejsze kawałki (micro-learning, spaced repetition, krzywa zapominania)
  • Zaprosić ekspertów w danej dziedzinie, którzy odpowiedzą na pytania, zainspirują, podzielą się doświadczeniami (social learning, interakcje, autorytet)
  • Dodać do sesji szkoleniowej zestaw dodatkowych materiałów, który pozwoli ciekawym uczniom dalej eksplorować temat, już na własną rękę (nauka we własnym tempie i tylko jeśli mnie coś interesuje)
  • Pozwolić uczniom popełniać błędy w bezpiecznym środowisku sali szkoleniowej lub scenariusza online – bez prawdziwych konsekwencji, ale wykorzystując naukę na błędach (tu wróć do dobrze zaprojektowanej informacji zwrotnej, weź pod uwagę scenariusze rozgałęzione – branching scenarios – czyli takie, w których akcja toczy się inaczej w zależności od tego, jakich dokonasz wyborów)
  • Zadbać o wizualną stronę materiałów! W końcu 83% docierających do nas informacji to jednak informacje wizualne (dobrze zaprojektowane slajdy, elementy myślenia wizualnego)
  • Podawać dużo przykładów związanych z konkretnym miejscem pracy i z konkretnymi sytuacjami, na które mogą natknąć się nasi uczniowie (łącznie z omawianiem tzw. fuck-upów, czyli tego, co się nie udało i dlaczego)
  • Wmieszać w materiały trochę emocji, kontrowersyjnych pytań, prawdziwych historii i przykładów, szczyptę inspiracji i odrobinę ekscytacji nowymi zagadnieniami
  • Stworzyć uczestnikom przestrzeń do współpracy i wymiany doświadczeń
  • Dodać elementy grywalizacji (punkty, leaderboard, zbieranie elementów jakiejś układanki, osiągnięcia itp.), symulacji czy małej rywalizacji (np. pomiędzy grupami lub zespołami)
  • Blendować, blendować, blendować... tylko z głową, dobrymi celami szkoleniowymi i dobrym projektem szkolenia:
    • formy dostarczania szkoleń (F2F, online)
    • metody nauczania (wykład, dyskusje, burze mózgów, pytania, zagadki, case studies, testy, prezentacje, gry, itd. nie wymienimy tu wszystkich)
    • sposoby pracy uczestników szkoleń (samodzielnie, w parach, w grupie, z mentorem lub coachem)
    • narzędzia (nawet nie zaczynam wymieniać, bo to będzie niekończąca się lista możliwości)
    • formę materiałów (artykuły, blogi, podcasty, wideo, infografiki, książki, animacje, scenariusze e-learning, biznesowe gry planszowe, symulacje itp.)
    • sposoby oceny (przez trenera, przez innych uczestników, samoocena)
    • środowisko pracy uczniów (w domu, na uczelni, w sali szkoleniowej, online, na stanowisku pracy)
    • sposoby komunikacji uczeń-trener (synchroniczne, asynchroniczne)

A was, co motywuje do nauki?

UDOSTĘPNIJ:
POPRZEDNI WPIS
Dorosły uczeń podchodzi do nauki pragmatycznie
NASTĘPNY WPIS
Esencjalista…

Uwielbiam ciastka i inne słodycze więc mój blog również wykorzystuje ciasteczkowe pliki (tzw. cookies). Korzystając ze strony notespomyslow.pl wyrażasz na to zgodę. Szczegóły

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki

Zamknij