15 49.0138 8.38624 1 1 4049 1 http://www.notespomyslow.pl 300
theme-sticky-logo-alt

Dorosły uczeń lubi swoją niezależność…

Samoświadomość uczniów

Człowiek to istota świadoma, tak przynajmniej mówią. Lubimy sami decydować za siebie i być niezależni. Podobno te dwie kwestie, niezależność oraz możliwość decydowania, to również dwie kluczowe sprawy, dzięki którym lubimy swoje miejsce pracy, a nasza motywacja do wykonywania zadań rośnie. 

O samoświadomości mówi również andragogika, nauka zajmująca się tym, w jaki sposób uczą się dorośli. Tak, tak nasza samoświadomość ma spory wpływ na to w jaki sposób się uczymy. W miarę jak dorastamy stajemy się co raz mniej zależni od innych i ma to swoje odzwierciedlenie w naszej nauce.

O ile małe dzieci w dosyć dużym stopniu potrzebują pomocy innych, najczęściej nauczycieli lub rodziców, przy wyborze najlepszych sposobów nauki, o tyle dorośli uczniowie bardziej docenią możliwość dokonywania samodzielnych wyborów. Dorosły będzie najczęściej wiedział czego konkretnie szuka (w jednym z kolejnych wpisów ta kwestia zorientowania na rozwiązywanie problemów zostanie rozłożona na czynniki pierwsze) i będzie bardziej zmotywowany mogąc działać samodzielnie.


Niezależność na przykładzie kursów e-learningowych


Weźmy za przykład kursy e-learning-owe. Projektując je dla dzieci będziemy robić to tak, aby przeprowadzić je przez konkretne etapy zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności. Najczęściej będziemy to robić krok po kroku, podając wyczerpujące i jasne instrukcje.

Projektując taki sam kurs dla osób dorosłych, zyskamy więcej (w sensie zaangażowania uczestników i motywacji do nauki) jeśli zostawimy im możliwość eksplorowania tematu we własnym tempie i damy możliwość wyboru kolejności modułów (jeśli oczywiście jest to możliwe).

Dorośli lubią samodzielnie odkrywać nowe zagadnienia, bo mając przy tym wybór kolejności albo wybór metody nauczania (wideo / audio / artykuł do przeczytania) łatwiej łączą nowe informacje z już posiadanymi (o wykorzystaniu naszych doświadczeń w nauce mówiliśmy tu – Dorosły przychodzi z bagażem doświadczeń). Autonomia umożliwi im również opuszczanie tych partii materiału, które już dobrze znają i skupienie się na tych, nad którymi trzeba popracować. Minimum instrukcji i maksimum autonomii to klucz do sukcesu przy dorosłej publice.

A co z błędami?

No dobrze, dobrze, możecie teraz zapytać, wolność wolnością, a co z popełnianymi błędami? Fajnie jest sobie poklikać po różnych materiałach, poczytać, pooglądać itp. ale skąd mam wiedzieć czy nie popełniam błędów?

Bardzo dobre pytanie. Autonomia naszych dorosłych uczniów powinna być faktycznie wspierana odpowiednią informacją zwrotną. Jeśli zrobiłem coś źle, to nie koniecznie muszę zobaczyć okienko z napisem „zła odpowiedź”.

Będzie lepiej jeśli zobaczę, jakie konsekwencje wywołała moja decyzja czy podjęte działanie. Tu znowu mam autonomię i sam mogę sobie te konsekwencje przeanalizować, kwalifikując je odpowiednio do szufladki „dobrze”, „źle” albo „tak sobie”.

Jako dorosły uczeń najczęściej powiem, kiedy będę potrzebować pomocy, bo nagle utknę w jakimś punkcie i nie będę potrafił ruszyć z miejsca. I jeśli już trzymamy się przykładu scenariusza e-learning, to powinien on mieć w sobie zaszytą opcję właśnie takiego proszenia o podpowiedź.

A co ty robisz ze swoją niezależnością?

San wybierasz tematy, których się uczysz, czy czekasz aż inni ci coś zasugerują, wybiorą za Ciebie?

W kontekście zawodowym, wiesz w jakiej dziedzinie chcesz być najlepszym ekspertem? Może warto coś wybrać i większość czasu skupić na tym jednym temacie, zamiast skakać z jednego tematu na drugi – tu oczywiście twoja decyzja.

Wiesz w jaki sposób najlepiej się uczysz? Przypominam delikatnie, że jak już staramy się podkreślić od kilku tygodni, nie jesteś już dzieckiem siedzącym w szkolnej ławce. Nikt nie zmusza cię już do siedzenia w ławce i wkuwania informacji na pamięć, ale pytanie brzmi, czy skorzystałeś z tej wolności?  Wypróbowałeś różne metody rozwojowe żeby zobaczyć, co się najlepiej sprawdzi? Wpis o metodach rozwojowych pod linkiem.

No to raz jeszcze, w skrócie.

Założenia

Dorosły uczeń ma dużą samoświadomość i lubi swoją niezależność.

Kluczowe pytania

  • Czy jako uczeń mam wybór tego, w jaki sposób się uczę?
  • Czy w ćwiczeniach mogę wykorzystać swoje własne przykłady?
  • Czy kurs / szkolenie jest zbudowane tak, aby umożliwić mi swobodne przeskakiwanie między treściami, czy muszę iść przez wszystko liniowo?
  • Czy kurs, z którego chcę skorzystać podaje informacje w różnych formatach i mogę wybrać najbardziej odpowiedni dla mnie? (wersja pisana, audio, wideo)
  • Czy w kursie będę miał możliwość zadawania pytań (forum / grupa online / spotkania online z trenerem)?

Zadanie domowe

Wybierz coś, czego chciałbyś się nauczyć lub o  czym  chciałbyś dowiedzieć się więcej.

Postaraj się poszukać różnych materiałów związanych z tym zagadnieniem. Skorzystaj z listy metod rozwojowych i sprawdź, co jesteś w stanie znaleźć w interesującym cię temacie – ciekawa książka, filmiki wideo, podcasty, grupy na Face Booku, kursy online, artykuły na blogach?

Postaraj się wyszukać jak najbardziej różnorodne materiały. Dzięki temu zyskasz podwójnie. Po pierwsze, nauczysz się tego, na czym ci zależy ( twój wybrany temat). Po drugie, przy okazji sprawdzisz, jaka forma prezentowania materiałów najlepiej pozwala ci się uczyć.

Daj znać w komentarzu jak Ci poszło.

POPRZEDNI WPIS
Jak zaprzyjaźniłam się z czytaniem
NASTĘPNY WPIS
Deep Work, czyli sztuka skupienia i efektywności

Uwielbiam ciastka i inne słodycze więc mój blog również wykorzystuje ciasteczkowe pliki (tzw. cookies). Korzystając ze strony notespomyslow.pl wyrażasz na to zgodę. Szczegóły

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki

Zamknij