Dorosły uczeń przychodzi z bagażem doświadczeń
Witam w kolejnym z serii wpisów, w których zastanawiamy się, jak uczą się dorośli i oczywiście jak to wykorzystać dla siebie.
Jeśli jakimś cudem przegapiłeś pierwszy artykuł na ten temat, to wskakuj na poniższego linka, przeczytaj i wracaj z powrotem. Poczekam 😉
„Dorosły uczeń musi wiedzieć… http://www.notespomyslow.pl/al1/
Gotowy? Zaczynajmy. Zgodnie z obietnicą, dzisiaj na tapecie ląduje temat doświadczenia i tego, jaki ma wpływ na naszą naukę.
Mała podróż w czasie
Krótka podróż w przeszłość. Sorry, ale na chwilę musimy przenieść cię znowu do szkoły. Obiecuję, że tylko na krótką chwilę.
Masz kilkanaście lat, doświadczenie życiowe jeszcze niewielkie, nauczyciel odgrywa więc rolę super eksperta. Ucząc cię, najczęściej po prostu podaje, (dobrze jeśli w różnych formach) nowe informacje. Prośby w stylu „Przypomnij sobie sytuację, w której…” mogą się czasami pojawić, ale raczej niezbyt często…
Szybko przeskakujemy z powrotem do dnia dzisiejszego. Doświadczenia życiowego już u ciebie pod dostatkiem, a to, jak się okazuje, całkowicie zmienia sposób, w jaki się uczysz. Masz również zdecydowanie większą, wyjściową „bazę wiedzy”, z której możesz korzystać i do której możesz odwoływać się podczas nauki. Mam nadzieję, że zdajesz sobie sprawę, jaką ci to daje „przewagę” :).
Doświadczenie buduje twoją przewagę w świecie uczenia się
Po pierwsze, zdecydowanie łatwiej zapamiętać nowe fakty, jeśli w jakikolwiek sposób możesz zagrać skojarzeniami lub powiązać nowe rzeczy, z czymś, co już wiesz. Założę się, że nie raz z tego korzystałeś. Nie zapominaj o tym 😉
Po drugie, cały twój bagaż doświadczeń sam w sobie stanowi dla ciebie, jako osoby dorosłej, doskonałe źródło wiedzy. Zawsze możesz wrócić myślami do sytuacji z przeszłości i wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość. I co najlepsze – im więcej się uczysz tym większy i bardziej pożyteczny ten twój bagaż się staje.Korzystaj z tego. Zastanawiaj się, co poszło dobrze, a co się nie udało. Jakie zmiany możesz w związku z tym wprowadzić?
Przykładowo, jeśli chcesz lepiej zarządzać sobą w czasie, czy potrzebna ci piętnasta książka o zarządzaniu czasem, czy może wystarczy trochę pomyśleć i zrobić podsumowanie swoich działań, zobaczyć czego już próbowałeś i co się sprawdzało?
Po trzecie, masz możliwość wykorzystania analogii. Ucząc się czegoś i bazując na swoich doświadczeniach, jesteś w stanie tłumaczyć sobie zasadę działania jednej rzeczy przez pryzmat czegoś zupełnie innego, ale już dobrze znanego. Pewnie nie raz złapałeś się na myśleniu „A no tak, to działa zupełnie jak….” Korzystaj z tego jak najczęściej,
Jak jeszcze inaczej wykorzystać doświadczenie podczas nauki?
Wszystko czego się uczysz staraj się przekładać na sytuację z życia wzięte. Pamiętasz co poprzednio mówiliśmy? Dorośli bardzo lubią wiedzieć dlaczego się czegoś uczą, gdzie tą swoją nową wiedzę są w stanie wykorzystać. Kiedy więc czytasz jakąś nową książkę albo bierzesz udział w szkoleniu czy webinarze, zastanów się, z jakimi poprzednimi doświadczeniami możesz powiązać nowe treści?
- Czasami będziesz budował już na dosyć dużym doświadczenia w danej dziedzinie. Nie trać wtedy czasu na kursy czy książki dla początkujących. Szukaj takich materiałów, które wymagają już jakiegoś poziomu wiedzy i bazując na niej, pozwalają zgłębiać temat. Szukaj czegoś, co będzie na twoim etapie nauki wyzwaniem, a nie nudną powtórką tego, co już doskonale opanowałeś – szkoda twojego cennego czasu.
- Innym razem będziesz na samym początku drogi, bo jakiś temat będzie zupełnie nowy. Może warto wtedy wykorzystać doświadczenie innych osób? Poszukaj ekspertów – podpowiedzą na czym się skupić na początku. Poszukaj mentora, który podzieli się swoim doświadczeniem, wskaże kierunek. W końcu, kto pyta, nie błądzi.
Jako uczący się dorosły korzystaj z możliwości wstępnego sprawdzenia swojej wiedzy jeśli tylko autor kursu czy szkolenia o to zadbał np. przygotowując jakaś wstępną ankietę. Pamiętaj, że zróżnicowane doświadczenia uczestników szkolenia są jednym z wyzwań dla trenera, który powinien postarać się te różnorodne perspektywy pogodzić. Z drugiej strony i z perspektywy uczestnika szkolenia, inne osoby posiadające oczywiście swój bagaż doświadczeń, to kolejne „źródła” wiedzy, a rozmowa z nimi jest wspaniałą okazją wymiany doświadczeń.
W skrócie
Założenie
Dorośli uczą się wykorzystując swoje poprzednie doświadczenia i posiadaną już wiedzę.
Kluczowe pytania.
- W jaki sposób nowe wiadomości uzupełniają moja dotychczasową wiedzę?
- Jaki jest mój obecny poziom wiedzy lub umiejętności w danej dziedzinie?
- Czy szukam materiałów dla początkujących czy dla zaawansowanych?
- Z jakimi doświadczaniami wiążą się tematy, których się uczę? Co pozwoli mi szybciej je zapamiętać?
- Z jakimi konkretnymi sytuacjami mogę powiązać nowe informacje?
- Z czyjego doświadczenia w danym temacie mogę skorzystać? Kto chętnie podzieli się praktycznymi wskazówkami?
Korzystajcie, z tego wszystkiego, co już wiecie aby budować swój zasób wiedzy i umiejętności szybciej.
0 KOMENTARZ